Week 3 in India

4 december 2018 - Ranchi, India

De tijd in Ranchi vliegt razendsnel voorbij. Tijd om weer eens stil te staan bij de afgelopen periode. De festivalseizoen is nu voorbij, dus in dat opzicht is het wat rustiger geworden.

Op het werk daarentegen moeten er voor het einde van het jaar nog een aantal deadlines gehaald worden en rapportages worden gemaakt.

Maandag ga ik met Vivek en CF Diwakar naar block Ormanjhi om een aantal entrepreneurs te bezoeken en hun ondernemersplannen te beoordelen. Vandaag bezoeken we onder andere een kleermaakster, een geitenboer en een kippenhandelaar. Tijdens het gesprek met de kippenboer worden we afgeleid door een badend zwijn bij de waterpomp. Zo gaat dat in de villages. Kippen, varkens, koeien, geiten, buffels en honden lopen hier vrij rond. Het landschap is een genot om naar te kijken vanuit de auto en wanneer we door de villages rijden zie ik de bewoners in de weer bij de waterpomp, lopend met hun vee en werkend op het land.

Dinsdag heb ik een probleempje, de beruchte Delhi Belly is gearriveerd. Vannacht moest ik om de 3 uur mijn bed uit. De hele dag ga ik field visits doen met Pawan en Ranjeet in block Sonahatu. Dan komt imodium goed van pas. Pawan neemt mij mee naar een man met een suikerrietpers om voor mij vers suikerriet sap te kopen. Dat schijnt goed te zijn voor mijn ongemak. Dit drankje bevat naast suiker en water ook vitaminen en mineralen. Bovendien zit het vol met natuurlijke antioxidanten. Voor elk ongemak is hier wel een natuurlijk middel ter beschikking. We vervolgen onze rit door Sonahatu, een ruig block om door te rijden. In dit gebied komen ook wilde olifanten voor. Over het algemeen verblijven ze overdag in het bos maar ‘s avonds komen ze wel eens naar de village om eten te vinden. Rond 19:00 u. zijn we terug bij kantoor en hebben we 6 bezoeken en counseling sessies kunnen doen.

Vanavond gaan we naar de verjaardag van Praveen die vandaag 11 is geworden.We hebben een beker voor hem laten bedrukken met onze foto, een tekstje en deze gevuld met Kit Kat repen. Natuurlijk was er weer heel veel te snoepen en te eten maar ik heb het dit keer gelukkig wat af weten te houden. Beetje gek gedaan en dansjes gedaan in de huiskamer met ons vieren en de familie en daarna naar huis.

Woensdag wederom een lange dag met field visits. Pawan en ik gaan vandaag naar Kanke block. Vandaag bezoeken we veelal retailers die willen uitbreiden met hun winkel. Ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van entrepreneurs die zelf produceren maar er zitten toch aardige plannen bij. Bijvoorbeeld een man die een telefoonwinkel heeft en nu wil investeren in een all in one printer om te voldoen aan de vraag om pasfoto’s en fotokopieën. Die zijn nodig in India. Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik op mijn eerste werkdag met 4 pasfoto’s naar het politiebureau ging om mij te laten registreren. Daar ging mijn voorraad.

Onderweg hebben we nog een mooie stop kunnen maken bij de het uitkijkpunt op de Patratu dam en de vallei. Dat is het voordeel van field visits, de sightseeing bonus. Een andere bonus van de dag is de geboekte vlucht naar Goa om daar kerst te vieren!

Donderdag gaan Vivek, Jozien en ik op bezoek bij de overheid van Jharkhand voor een samenwerkingsvoorstel. Vivek heeft een mooi plan bedacht om de self-help groups en het regelen van de linkages voor subsidies aan elkaar te koppelen. Lang verhaal, dat voor nu nog in de kinderschoenen staat. Jozien en ik zijn aangesloten om onze rol in het project toe te lichten en lief te lachen :-). De overheidsambtenaar ziet het plan graag tegemoet op papier. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan een hoteleigenaar in Ranchi om sponsoring te krijgen voor het blind cricketteam van en gaat hij kosteloos de flyers drukken voor de fundraising. Een mooi voorbeeld van social responsability.  Daarna hebben we een VSO call voor mogelijk toekomstige volunteers en ons coachgesprek met Jacques van den Broek. Jacques is enthousiast over de vlogs van Jozien en Fé en zou het leuk vinden wanneer Marchien en ik deze voortzetten. Ik ben meer een blogger dan een vlogger maar ga met Marchien uitvogelen hoe we gehoor kunnen geven aan zijn verzoek. Er zit een geleende gopro in mijn koffer die er nog niet uit is geweest, dus tijd om die er eens uit te halen.

Vrijdag zijn we op kantoor om de plannen van de entrepreneurs te beoordelen en te administreren en een planning te maken voor volgende week. ‘s avonds doen we een borrel bij Urban Brava met collega Anjali om het weekend te vieren.

Zaterdag worden Fé, Thomas en ik verwacht bij Sam. Haar ouders zijn de schoolhoofden van de Star International school in Ranchi waar vandaag en fancy dress competition wordt gehouden. Fé en ik zijn uitgenodigd als juryleden. Wanneer we aankomen bij de school zitten alle kindjes in kostuums klaar om zichzelf te presenteren op het podium. Wat een feest om dit te mogen doen! We beoordelen op de punten: creativiteit kostuum, mondelinge presentatie en overall presentatie. Maar niemand krijgt lager dan 7 punten en alle kindjes krijgen een cadeautje. Het event haalt de Ranchi courant, waar we de volgende dag in staan. Zie foto's

Zondag heb ik mijn bed gepimpt met een nieuw kussen en een jaipuri razai, een lichtgewicht katoenen quilt nu het wat koeler begint te worden in de winter.

1. Michelle:
    3 december 2018
    Mooi verhaal weer! Leuk om te lezen. Tot de volgende keer!
  2. Lianne:
    3 december 2018
    Wat een gaaf avontuur Esther! Ik verheug me alweer op je volgende verhaal.
  3. Jennifer:
    4 december 2018
    Super vet! Je maakt wat mee!
  4. Wietske:
    6 december 2018
    Lieve Esther, kreeg de link net van Saskia en oh wat ben ik er blij mee. Wat kan jij leuk schrijven over de prachtige avonturen die jij aan het beleven bent. Geniet er van en ik ben blij dat ik er een beetje van mee mogen genieten...