Week 1 in India

14 november 2018 - Ranchi, India

Mijn avontuur in India is nu echt begonnen. Zondag 4 November ben ik vertrokken richting Delhi, een week later dan gepland omdat er onverwacht onderzoeken bij mijn moeder moesten plaatsvinden waarvan de uitslag spannend zou kunnen zijn. Gelukkig kwam van uitstel geen afstel en ben ik nu echt gestart met mijn placement.

Na mijn aankomst in Delhi op maandagochtend, werd ik door VSO collega Santosh opgehaald van de luchthaven om direct door te gaan naar een bbq restaurant. Woensdag zou Diwali beginnen (festival of light) en voorafgaande daaraan, was het hele VSO team samengekomen in feestelijke kleding om samen lunch te hebben. Underdressed en lichtelijk vermoeid werd ik enthousiast onthaald door alle VSO collegae en overladen met heerlijke Indiase gerechtjes. Wat een ontvangst!

Mijn intro programma in Delhi werd overgeslagen, want de volgende dag moest ik al door naar Ranchi, mijn standplaats voor mijn placement. Na een wandelingetje naar het hoofdkantoor van VSO om daar een kijkje te nemen en collegae te spreken, moest ik mij weer gereed maken voor de vervolgreis. In Ranchi, zou ik einde van de middag landen en opgehaald worden door een collega van NBJK, de NGO waarvoor ik de aankomende 3 maanden ga werken voor het Sahyog project. Het project helpt mensen met een beperking o.a. in het traject naar een baan of ondersteunt ondernemers met een beperking met een start fund of een fund om verder uit te breiden.

Na aankomst op de luchthaven ben ik door Shaily en een collega opgehaald en naar het guesthouse gebracht waar ik de aankomende tijd zal verblijven, op zo’n 5 minuten loopafstand van het NBJK kantoor. Bij aankomst ontmoet ik Fé en Jozien die inmiddels twee maanden aan het project werken. Morgen is het Diwali, een belangrijk feest in het hindoeïsme. Het woord is afgeleid van het Sanskriet dipavali dat een rij lichtjes betekent. Fé en Jozien hebben alvast vuurwerk ingeslagen en hun sari’s klaarliggen voor het grote feest.

Woensdag 7 november, mijn eerste kennismaking op kantoor. Omdat het Diwali is, is het kantoor uitgestorven. Kennisgemaakt met de paar mensen op kantoor vandaag. Vanavond zijn we uitgenodigd bij onze twee projectmanagers thuis om Diwali te vieren. Zo gaat dat in India, gastvrijheid ten top. Thuis helpt Madhu, onze huisbazin ons met het draperen en vouwen van de Sari. Omdat ik er zelf nog geen had, heb ik een prachtige rode sari mogen lenen van Madhu. Sieraden van Madhu en een rode stip (bindi) tussen onze wenkbrauwen maakten het geheel af. Wederom een lucky me, om op deze manier kennis te maken met de collegae waar ik het meest direct mee ga samenwerken.

Donderdag praat iedereen op kantoor nog na over het festival en begint het officiële stuk echt. Ik moet mee naar het politiebureau in Ranchi om mij daar te laten registreren. 4 pasfoto’s mee en mijn paspoort om ter plaatse de formulieren in orde te maken. Na veel gepraat, stempels en ernstige blikken is het geregeld, ik kan aan het werk. De eerste dagen heb ik mij vooral beziggehouden met inlezen, collegae ontmoeten, contactgegevens noteren etc. Volgende week gaan we het veld in en ga ik echt beeld en geluid krijgen bij het werkveld, zin in!

Tijdens de lunch donderdag kwam ter sprake dat Vivek, onze manager, yogadocent is geweest. Vivek was bereid om ons op vrijdagochtend om 7:00 u. boven op het dak van het huis van Madhu een les te komen geven. Nog geen matje maar Madhu trekt van alles uit de kast wanneer we iets nodig hebben, dus hebben we rieten matjes gebruikt. Heerlijk zo op de vroege ochtend met de zon op het dak. Na de palmboom, de vlinder, meditatie en Savasana voel je de energie om de dag te beginnen. Dit gaan we vaker doen. Vivek komt over een poosje een vervolgles geven, tot die tijd kunnen we zelf aan de slag. Snel een yogamat kopen.

Het eerste weekend in Ranchi. Vrijdag avond een drankje gedaan bij Urban Brava met Fé en Jozien en Sam, een buurmeisje uit Heritage Garden, het blok waar wij wonen. Dit is één van de weinige bars in Ranchi met een westerse uitstraling. Zaterdag hebben we met Sam ook een dam in Ranchi bezocht en geluncht in het cricket stadium van Ranchi waarna we op zoek gegaan zijn naar een kleermaker. Fé en Jozien laten bij hun sari een blouse maken van een deel van de stof van de Sari. Dat stuk is ingecalculeerd bij de Sari. Weer wat geleerd.

Zondag met Madhu mijn eerste kurta gekocht (lang overhemd dat met een legging wordt gedragen). Maandag gaan we een dorp bezoeken en wil ik mijn aanpassen aan de kledingstijl in traditionele gebieden. Na het shoppen drinken Madhu en ik een kop koffie met wat Indiase sweets. Daar houden ze hier wel van en ik vrees dat ik uit India terugkom met een suikerverslaving waar ik al even vanaf was.

Maandag gaan we met Shaily het veld in om de aanvragen van ondernemers die een aanvraag voor een fund hebben ingediend te beoordelen. Eerst nog even bijkomen van een eerste week met veel nieuwe indrukken.

1. Yolanda:
    13 november 2018
    Indrukwekkende eerste week zo te lezen. Wat een prachtige ervaring en leuk om zo je te kunnen volgen!
  2. Naomi:
    13 november 2018
    Wat een gaaf verslag om te lezen, Kan nu al niet wachten op de volgende verslagen! Geniet,
  3. Inez de Bruin:
    13 november 2018
    Dat is typisch voor daar inderdaad! Wat ontzettend leuk. Geniet er van!
  4. Saskia:
    13 november 2018
    Leuk om te lezen Es. Geniet van je tijd daar.
  5. Andrea Roosenstein:
    13 november 2018
    Leuk om zo over je schouder mee te kijken! Klinkt goed!
  6. Simone:
    13 november 2018
    Super leuk verslag Esther! Veel meegemaakt in je eerste week. Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen
  7. Eline:
    14 november 2018
    Zoo mooi verslag gaaf en leuk voor je ik ben benieuwd naar je volgende verhalen
    Groetjes van Eline kampen
  8. Wim:
    16 november 2018
    En dit is nog maar week 1! Nog zo veel weken voor de boeg met mooie avonturen & verhalen! Groet, Wim
  9. Saskia Bunnik:
    20 november 2018
    Wat leuk om te lezen en op de foto's te zien hoe je eerste week is verlopen. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal!
    Groetjes,
    Saskia